disclaimer: jeg er ikke psykolog. Når jeg tenker meg godt om så har jeg 30 studiepoeng i arbeidslivs- og organisasjonspsykologi (også kalt de letteste vekttallene jeg har tatt)
psykologisk forskning på 70-tallet blant såkalte *high performing women* i USA (typisk kvinner som tok doktorgrad)
Så det vi tenker på er ofte knyttet stillinger som krever en del kunnskap. Dvs kunnskapstungt arbeid. Den opprinnelige studien fra 70-tallet tok for seg forskerutdannede kvinner. Det beskriver en følelse av at man bedrar kollegaer fordi du "egentlig ikke" har kunnskapen som kreves for å gjøre den jobben du skal. Man skal ikke snakke med mange andre rundt seg før man skjønner at det egentlig er ganske vanlig. Jeg har kjent på dette selv og det tror jeg nok mange andre av dere
Siden syndrom er negativt ladet så bruker man ikke lengre begreper siden man som nevnt nå også har noen positive sider
Så bedragertanker kan påvirke oss negativt og kan være koblet til angst, dårlig selvbilde og kan være med å trigge utbrenthet (flink pike-syndrom)
MEN (og her snur vi 360 grader rundt..). MANGEL på bedragertanker kan også være et problem (ref sosiopater). Noen som typisk ikke er plaget med dette er
- Adolf Hitler
- Donald Trump
- Winston Churchill
Å kjenne på disse følelsene har mao også positive side